hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. április 20. szombat 
Tivadar, Odett

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Vezetéstechnika -
Vezetéstechnika 3. rész - fékezés
(Kéri Laci - 2005-08-15)

Hosszadalmas fejtágítás után végre felülhetünk motorunkra. Aki már motorozik egy ideje, az magától is rá szokott jönni ezekre a gyakorlati dolgokra, de egy kezdő motoros életben maradása csodálatos példája az ember túlélő képességének, mert a rutinvizsgára sajnos a legfontosabbakat nem szükséges tudni.

Kezdjük a fékezéssel. Menjünk ki egy sima, tiszta, forgalommentes, esetleg forgalomtól elzárt útszakaszra és tanuljunk meg fékezni! Hát nem csak a fékkart/pedált kell nyomni? De nem ám!

Amikor fékezünk, a súlypontunk előre lendül és a terhelés nagy része az első kerékre kerül. Az előrelendülésre időt kell adni a motornak, ezért az első féket sohasem hirtelen kell meghúzni.

Gyorsítsunk egy nem túl nagy tempóra és húzzuk meg nagyon hirtelen egy pillanatra az első féket. Az első kerék meg fog csúszni még dobfék esetén is. Most gyorsítsunk fel ismét és fékezzünk úgy, hogy ne blokkoljon az első kerék. Láthatjuk, hogy a teleszkópok összenyomódnak, ez jelzi a súly előre lendülését. Ha most behúzzuk a féket erősen, sokkal nagyobb fékezés esetén sem fog megcsúszni az első kerék. (Tehát előszőr finoman húzzuk a féket a teleszkópok össze nyomódásáig, majd ha össze nyomódott erősebben húzhatjuk, mivel a súly már előre lendült, már nem fog megcsúszni. Természetesen ehhez megfelelő gumi és út kell!!!!) Esetleg elkezdene emelkedni a hátsó kerék, vagy megcsúszna az első, azonnal engedjük el a féket, szálljunk le és cseréljünk alsógatyát a folytatáshoz!

Jó tudni, ha annyira megemelkedik a hátsó kerék, hogy bukfenc veszélye áll fent, akkor egy utolsó szalmaszál lehet a fék és kuplung elengedése mellett egy erőteljes gázfröccs, mert a főtengelyen és a hirtelen felpörgő keréken fellépő forgatónyomaték segíthet visszabillenteni minket, de nagyon ne bízzunk ebben. Gyakoroljuk ezt az első kerekes fékezést, hogy minél gyorsabban, erősebben és ösztönszerűen tudjuk alkalmazni megcsúszás nélkül, mivel az első fék a motoros legjobb barátja!

Ha még van tiszta alsógatyánk, próbáljuk ki külön az első és hátsó féket! Hátsó kerék még blokkolás eseten sem fékez olyan erősen, mint az első, ezért lehetőség szerint az első féket kell használni, intenzív fékezésnél pedig lehet segíteni a hátsó fékkel, ügyelve, hogy ne nagyon csússzon meg a hátsó kerék, mivel első fék használatakor a hátsó kerék terhelése csökken, azaz kisebb lesz a tapadási kör.

Régebbi, vagy far nehéz motorokon (pl. egyes chopperek) főleg ahol első dobfék van, nagyobb szerep jut a hátsó fékre, ezért a mindennapokban itt használhatjuk egyszerre a kettőt, de itt is az első féket preferáljuk. Szélsőséges esetekben chopper jellegű motoroknál előfordulhat, hogy annyira könnyű az eleje, hogy az első fék használata veszélyes lehet, ilyen esetekben az első és hátsó fék szerepe felcserélődik. Lehetőség szerint kerüljük az ilyen motorok használatát, mert kirakatban jól mutat, de motorozásra korlátozottan alkalmas.

Gyakoroljuk a két fék együttes használatát is intenzív fékezésnél, úgy, hogy az első fékkel kezdjük a fékezést, majd rásegítünk a hátsóval. A gyorsaság és ösztönné válás itt is szükséges, mivel a hátsó fék helyes használata elsősorban csúszós, vizes utakon előnyös, amikor csökken az első kerék tapadása, de intenzív fékezésnél is megadhatja azt a pluszt, ami az előttünk megálló teherautóig szükséges.

A cikkben foglaltakat mindenki csak a saját felelőségére próbálja ki! Sem a cikk szerzője, sem az oldal készítői, szerkesztői semmi féle felelőséget nem vállalnak a cikkben foglaltakért, vagy az esetlegesen ebből eredő károkért, sérülésekért.

:: Fórumok ::
Motoros túra (17976)
MZ (49030)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu