hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. március 29. péntek 
Auguszta

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Jawa - új hozzászólás

Összesen: 543 oldal

HyGy
válasz erre | email2003-11-27 18:21:58
Hello lajos!

Nekem egyatalan nem melegszik, es tobb mint 2000 km-t megtettem vele, bar nekem 12V-os a rendszerem. A 6V-os kapcsolast teljesen dokumentelva szivesen vennem cikknek az oldalra, abrakkal magyarazatokkal.

HyGy
sorszám: 120 (3715)
(előzmény: lajos, 2003-11-27 18:09:49)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-27 18:09:49
Kedves HyGy!
Köszönöm a telefonszámot, megkaptam. Megépítettem az elektronikus gyujtást 6 V-ra. Működik, viszont aggódok a tr-ért. Amíg a mágnes elhalad addig van csak a primer kör megszakított állapotban,utána a végtranzisztor ismét vezet. Tapasztalatod szerint nem melegszik jobban a tr mint megszakítós vezérlés esetén, mivel ebben az esetben rövidebb ideig van a tr áramkörben?
Köszönettel Laci
sorszám: 119 (3714)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-25 21:01:36
Nalam az egyik trafo volt a rosz.
sorszám: 118 (3692)
(előzmény: sano, 2003-11-25 14:54:55)

 
 
sano
válasz erre | email2003-11-25 14:54:55
Heló bbubi!
Én is sokat szenvedtem vele, belőttem a gyújtást pöpecre és nem ment... Az volt az ok, hogy a dinamó állórész összevissza volt deformálva. és nem feküdt fel rendesen a gyújtáslap, és pár fordulat alatt mindig kitúrta a helyéről. Ráadásul az a bütyük a forgórészen is kopott volt (bocs, nemtom a rendes nevét), amiatt se volt elég a mexahézag. Ezek cseréje óta ilyan gondom nincs (csak az "új" állórész 55W-os és ezér nincs töltésem) :))

Remélem mész ezzel valamire. Heló
sanó
sorszám: 117 (3687)
(előzmény: bbubi, 2003-11-25 13:22:08)

 
 
bbubi
válasz erre | email2003-11-25 13:22:08
Üdv.
Lenne egy kérdésem, ha tudtok légyszi válaszoljatok.
Szóval, van egy Jawa 350-634 es típusú járgányom, és az lenne a problémám, hogy néha a bal oldali hnegerem kihagy, alacsony fordulaton. A megszakító, a gyújtókábel, a kondik újjak. Én az elektronikára tippelek, hogy az lenne a bűnös, azaz az, hogy nem megfelelő a töltésem. Szerintetek? hengerfej@egon.gyaloglo.hu
Üdv, bbubi
sorszám: 116 (3686)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-24 19:57:14
Kedves Pole!
Örülök, hogy működik. Ha szabad tanácsolnom, az áramkapcsolót(dupla mozgó érintkezös ahol a sárga segédérintkező egy dondolattal előbb zár, így terméstetesen később nyit is) az akku elektromotoros erejére (terhelés nélküli feszültség) 6,6 6,7V-ra, a fesz.szabályzót (két alló érintkezője van) pedig 7.2V-ra világítással(hiszen csak igy szabad motorozni) célszerű beállítani. Lámpa nélkül ne motorozz, mert magasabb lesz a feszültség és az akku. nem örül ennek.Én sem gondoltam, de így van. A viszáram kapcsolót szabályozható tápegységről lehet egyszerűen beállítani de minden egyes mérésnél 0-ról kell kezdeni a feszültség emelését és figyelni kell mikor zár az érintkező. Elég macerás. Ha úgy döntesz, hogy ebben az állapotában jó értéken áll, ne vergődj vele. A beállított feszültsédet viszont érdemes ellenőrizni.Mindég töltött akku.-val végezzük a beállítást, és soha nem az akku. töltő áramát állítjuk be hanem a redszer feszültségét. Az akku. a töltöttségi állapotától függően vesz fel töltö áramot.
sorszám: 115 (3677)
(előzmény: pole, 2003-11-24 17:53:53)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-24 17:53:53
Hi.
Köszi a segítséget! Végre műxik a dolog! Végülis a fesszab volt rossz, szereztem egy régi mechanikusat és azzal tökéletesen működik. Feszültségre is rámértem 7-7,5 Voltot ad fordulattól függően és már alapjáraton tölt.

sorszám: 114 (3674)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-21 12:35:11
Hello

Közben eszembe jutott az is, hogy a visszajelzővel is el lehet rontani!
Ugyanis visszajelző nélkül nem tölt.
A visszajelző egyik fele a 61 a másik fele egy + (nem az akkuról, a gyújtáskapcsolóról, mert csak akkor kell oda a zeus, ha gyújtáson van!)
Ha nem jól kötötted be, vagy egyáltalán nem kötötted be akkor sem tölt!

Üdv Attila
sorszám: 113 (3638)
(előzmény: Atilla, 2003-11-20 11:06:17)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-20 11:06:17
Hello
Pole
Lajos jól mondja, a menetzárlatról én el is felejtettem beszélni. Ettől egy darabig csak csökken a teljesítmény, azután végképp meghal a dinamó.
Ha nem akarsz méregetni az is jó, hogy beindítod a mocit, és fesszab nélkül adsz neki egy gerjesztést és méred mi jön ki a dinamóból.
A gerjesztést pl egy izzón át sorba kapcsolva add, akkor biztos nem terheled túl szegényt, és már úgy is töltenie kell!
Másik módszer, ha bennehagyod a fesszabályzót és a 51-es sarkát egy kis vezetékkel összekötöd a DF-el.
(De ezt ne hosszú ideig csináld, csak még megnézed mit tölt , mert ilyenkor teljes gerjesztést kap!)

Üdv Attila
sorszám: 112 (3602)
(előzmény: lajos, 2003-11-19 22:44:41)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-19 22:44:41
Kedves Pole!
A testzárlatot Attila ismertetője alapján kell elvégezni. A menetzárlatot közönséges ellenállás mérővel nagyon nehéz mérni (hiszen a tekercsek galvanikusan össze vannak kötve) célszerű elvinni egy motor szerelö vagy tekercselő műhelybe ahol pillanatok alatt kimérik. Nekem ingyen megtették. Elmondom saját tapasztalatom.+ ról - testslésre alakítottam át a gépet. Akkut -ra testeltem,fesz.szab. áram kapcsolóját néhányszor megnyomtam a megfelelő polusú remanens mágnestér kialakítása céljából. Beindítva a motort nem gerjedt fel (jó forgórésszel). MIndent lekötöttem a dinamórol, külön tápegységről 6V= kapcsoltam a gerjesztő tekercsre M (nem az a kivevetés ahova a + kefe van kötve) oly módon, hogy M+, test -. Ha jól emlékszem 3 A körül vett fel. Azután újra indítottam, mértem a D és a test között. Egyszer csak fölgerjedt és fordulatszámmal arányos feszültséget szolgáltatott a dinamó. A tápegység lehet az akku is ha győzi a gyujtást és a gerjesztést egyszerre.
Jó munkát Laci
sorszám: 111 (3589)
(előzmény: pole, 2003-11-17 22:08:31)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-18 10:41:45
Hello

Ritkán ég le, de azért az állórész tekercseket is mérd ki!
Egyébként a legegyszerűbb dolog, a dinamó az visszafelé egy villanymotor!
Egyszerű szerkezet, könnyű kimérni is.
Jaffánál a csapágyazás miatt kivitelezhetetlen, de ha levennéd és bekötnéd rendes villanymotorként működne.
Nem tudom honnan szerezted ezt a fesszabályzót, de ha itt bemész a boltba és kérsz egyet akkor adnak egy normálisat. (külön a - nem a házon, stb)
Az elöttem szólóhoz még annyit, hogy a mocsok forgórész úgy szokott bezárlatosodni, hogy csak terhelés, vagy melegedés alatt húz át, ha ilyet tett akkor nem nagyon tudod kimérni. (Márpedig így szokta!)
Ezt úgy szokták megoldani, hogy 220V-ról a 0-át rákötik a forgórész testére, a fázist pedig egy lámpán át hozzáérintgetik az összes szegmenshez.
Ha valamelyiknél is világít a lámpa akkor ott baj van. A 220 áthúz a kisseb lakkhibákon, stb amit a mondjuk 1,5 V-os ellenálásmérő jónak mutat.
Ha ez kész akkor még a szegmensek ellenállását egymás közt is ki kell mérni. (ha nem zárlatos még lehet szakadt, de ez már nem valószínű)
Üdv Attila

Ui.:Persze az érintésvédelmi szabályokról ne feledkezz meg!
sorszám: 110 (3534)
(előzmény: pole, 2003-11-17 22:08:31)

 
 
vkami
válasz erre | email2003-11-18 00:48:59
Ellenőrizd le, hogy a forgórész nem testzárlatos-e. Ezt úgy tudod megtenni,leveszed az állórészt, aztán egy csipogó, ellenásmérő vagy zseblámpaelemre kötött izzó egyik pólusát a testre teszed a másik felét pedig hozzáérinted a szegmensekhez egyenként. Ha valamelyiknél csipog, jelez vagy világít akkor testzárlatos a forgórészed.

Kálmán
sorszám: 109 (3533)
(előzmény: pole, 2003-11-17 22:08:31)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-17 22:08:31
Hi.
Biztos, hogy negatív testelésű ezt már ellenőriztem. Abból a keserű tényből gondolom, hogy leéghetet, mert nem tölt és ellenállást sem találtam és valószínű nincs is, mert az előző fesszabban volt és ilyenkor nincs még külön a dinamóban is.
sorszám: 108 (3528)
(előzmény: vkami, 2003-11-17 20:55:02)

 
 
vkami
válasz erre | email2003-11-17 20:55:02
Kérdés a Jawádhoz:
Pozitív vagy negatív testelésű?
Az a régler ami az mz-b honlapján van csak negatív testelésű motorkhoz alkalmazható. Amennyiben + testelésűhöz használod tönkremegy! A régler.
Miért gondolod, hogy leégett a dinamód?
A tekercs amit keresel, ha van benn akkor egy henger alakú testre tekert ellenálláshuzal.

Kálmán
sorszám: 107 (3526)
(előzmény: pole, 2003-11-17 18:01:09)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-17 18:01:09
Ha segít, akkor az én dinamóm pont ilyen:
http://www.mz-b.de/634/114.gif
sorszám: 106 (3523)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-17 17:58:40
Hi.
Még 1-2 iq-s kérdés, aztán hagylak titeket :).
Hogy lehet lemérni, hogy a dinamo működőképes-e (nem égett le)?
sorszám: 105 (3522)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-17 16:18:16
Hello
Erről írtam, ez az ami a dinamó elvben nem szerepel, hogy az akkumulátorból is kap a dinamó vissza gerjesztést.
Ettől alacsonyabb fordulatról már tutin tölt, de sajnos ettől tud leégni ha túlterheled.
Ahogy néztem ez egy eléggé lebutított fesszabályzó, (- csak a házon stb...) amiket én szereltem be, azok működtek. (MZ-t tettem a junakba is, és jó volt!)
Mint mondtam a jaffa dinamót nem ismerem, ha látnám biztos megmondanám mit csinálj, de így nem tudok segíteni.
Nem tudom van e benne ilyen ellenállás, de ha kiveszed az akku-t, és ellenálásmérővel rámérsz a + vezetékre, és a gerjesztőszálra akkor megtudod. (Ha az ellenálásmérő nem mozdul akkor nincs ilyen benne, ha mutat valamit akkor van.)
Ha van benne, de nem találod, lehet az is megoldás, ha egy megfelelő teljesítményű diodát beteszel a fesszabályzó elé a gerjesztőszálra, és akkor az onnan jövő + már nem fogja zavarni a fesszab. működését.(Bár amúgy sem értem miért zavarja)
Üdv Attila

Ui.:De Lajos sokkal jobban ért a jaffa dinamóhoz, ő lehet, hogy kapásból meg tudja mondani neked, hogy hol is van ez az ellenállás. (ha van)
sorszám: 104 (3517)
(előzmény: pole, 2003-11-16 22:24:02)

 
 
Occi
válasz erre | email2003-11-17 09:05:30
Uraim! Szeretném a szakvéleményüket kérni! Milyen gépen lehetett eredetileg az alábbi Jikov karburátor:

http://kep.tar.hu/foka1000/images/pic3818783.jpg

http://kep.tar.hu/foka1000/images/pic3818842.jpg
sorszám: 103 (3510)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-16 22:24:02
Hi.
Na most egy igen ütős kérdés jön. :))
Szal. sikerült beszereznem egy ilyen fesszabot: http://www.dynamo.mz-b.de/regler/6velectr.htm
Ez rendben is lenne, de nem működik :((
Aztán látom, hogy itt az oldalon van egy ilyen figyelmeztetés, hogy:
Remove the old dynamo's resistance
coil!
Ez valami ellenállás lenne, amit itt az oldalon Widerstand ellenállásnak becéznek és ugye azt írják, hogz ezt távolítsuk el, különben nem fog műxeni a dolog.
Valaki tudja, hogy ez mi lenne és hol található?
sorszám: 102 (3507)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-14 11:11:15
Hello!

Lajos: Ez jo ottlet! Kiprobalom hetvegen.

bye
HyGy
sorszám: 101 (3459)
(előzmény: lajos, 2003-11-13 21:43:51)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-14 00:10:27
Kedves Pole!
Ha az akku. - sarka a fesz. szab. házáhooz volt kötve és ha ugyanezzel a csavarral vagy egy másik csavarral a szab.háza fémesen a vázhoz is van rögtítve akkor - a testelése a gépnek.
Erről egyszerűen meggyőződhetsz egy izzó valmint egy darab vezeték segítségével. Az izzólámpa egyik kivezetését az akku. + sarkához nyomod a vezetéket hozzáfogva az izzó másik kivezetéséhez azt hozzáérteted a nem festett testhez. Világítania kell ha - a testelése.
Jó munkát Laci
sorszám: 100 (3458)
(előzmény: pole, 2003-11-13 22:54:27)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-13 22:54:27
Hi.
Meg a régi fesszabos témához kérdés :))
Honnan tudom eldönteni, hogy milyen testelésű a fesszab(vagy motor nemtom). Nálam a fesszab házára volt rákötve a - fele az aksinak, akkor ez negatív testelésű?
Ja és kösz a helpet!
sorszám: 99 (3456)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-13 21:43:51
Kedves HyGy!
Mielőtt bármi teszel mérjél. Legalább =20 A-es műszerrel lépjél be sorba a + diodák után villamosan a generátor + oldala és a fogyasztók közé. Megindítod a gépet,mérsz egyet világítással, és egyet ködlámpával is. Ha nagyon precíz akarsz lenni ellenőrzöd a feszültséget is. E kettő szorzata megadja az aktuális teljesítményt amivel terheled a generátort. Ezután dönthetsz, hogy maradhat a 2x55W vagy más teljesítményű izzzókat kell választanod.
Üdvözlettel Laci
sorszám: 98 (3452)
(előzmény: HyGy, 2003-11-13 20:34:22)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-13 20:43:39
Es az ujratekercseleshez at tudja tekerni ezt valaki ha kiszamolom, hogy mennyi menet kell?
A vezetekeket mar nagyreszt kicsereltem, mert az elozo okos tulaj szetganyolta, es en kicsit vastagabbat is tettem bele, masreszt meg egy vezetek eleg jol tulterhelheto.
Diodak nem gond, a fesszab elvileg csak a gerjeszto aramot szabalyozza.
Viszont a ha masik generatort is tennek bele akkor is at kell alakitani a fesszabalyzot ha nem birja. :)

bye
HyGy
sorszám: 97 (3451)
(előzmény: Atilla, 2003-11-13 16:24:07)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-13 20:34:22
Erre is gondoltam mar, hogy valami suzuki vagy akarmilyen autobol attenni a generatort.
De akkor kezdhetem elorol a hall-os jelado tervezeset. :) Sot lehet hogy fel se tudom rakni a jeladot. :) Az pedig igen kellemetlen lenne.

De ahogy igy szamolgatom lehet hogy elbirja a rendszer most is. Csak az a baj hogy igen hatareset. :) De ha jol emlexem az is lehet hogy egy CPI 50W :)
sorszám: 96 (3450)
(előzmény: Atilla, 2003-11-13 16:24:07)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-13 16:24:07
Hello
HyGy a generátor nem dinamó!
Nem vacakolnék vele, mert ha túlterheled fogja magát és leég!
Generátornál a forgó rész gerjeszt, és a zeus az állórészben indukálódik.
Ez biza sokkal jobb megoldás, és egyszerűbben lehet nagyobb teljesítményűre építeni, de azért nem gyerekjáték az sem.
Pl.:
Ha egy dinamót megtekercselsz, hogy mindjuk bírja is a 220W-ot, akkor az a szénkeféken jön ki amitől szénné égnek (Ill. égnének, ha már eleve nem lennének szénből):-)
Generátornál ilyenek nincsenek, csak a tekercseket kell méretezni, és átalakítani! Meg persze a diodák, kábelek, fesszab, stb. Olcsóbb, és kivitelezhetőbb, ha nézel valami hasonló méretű, de nagyobb teljesítményű cuccot, és belefabrikálod.

Üdv Attila
sorszám: 95 (3444)
(előzmény: HyGy, 2003-11-13 14:36:33)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-13 14:37:30
Ha jol emlexem 1 CPI az 50W.
sorszám: 94 (3439)
(előzmény: HyGy, 2003-11-13 14:36:33)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-13 14:36:33
Szal akkor arrol az otletemrol mondjak le hogy a 638-as jawa generatorjat 220W-rol feljebb tekertetem. :)

Tenyleg szerintetek mennyi teljesitmeny kellene ra pluszba hogy elbirja a
110W-os kodlampakat?

Vagy elbirja helybol is?

55W refi
21W fek
4W hatso lampa
4W parkfeny
6W visszajelzok+muszerfalvilag
-----
osszesen: 90W + CPI + aksi toltes.

220W-110W=110W van elvileg ami maradhat mindenre.
szal 20W-bol ki kell jonnie a CPI+aksi toltesnek.

Mit szoltok? :)

bye
HyGy

Osszesen
sorszám: 93 (3438)
(előzmény: Atilla, 2003-11-13 13:28:01)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-13 13:28:01
Tekercselő
Na ez elég hosszú téma, és egy kicsit késve írom, mert ugye dolgozni is kell valamikor :-)

Mint már írtam a dinamó önmagát gerjeszti. A folyamat attól indul be, hogy a vasmagjában mindig van annyi mágnesesség, hogy azzal a tekercsben gyenge áramot lehet indukálni, amit visszavezetünk mint gerjesztést, és ezt addig csináljuk míg el nem érjük a megfelelő teljesítményt (7,2V)
Ezért akku nélkül is megy a dinamós szekér :-)
Ez az elv, de persze nem így működik, hanem a fesszabályzó az akkuról(ha van benne) vissza is ad neki gerjesztést.
Így hamarabb nekiáll tölteni.
(Jut eszembe ezért túlterhelésnél nem fogy el a zeus, tényleg leéghet a forgórész!!) Előző témám storno :-)

Ez a gyakorlatban (némi elméleti modellezéssel) úgy néz ki, hogy a fordulat ugye ugyanaz, a mágneses tér nek is ugyanannak kell lennie, így a forgórész tekercseket kell rávenni, hogy azonos fordulaton 14,4-et töltsön.
Ez úgy történik, hogy a tekercsszám nagyobb, és mivel az áramerősség fele akkora, ezért vékonyabb. És persze a szigetelés olyan ami nem húz át a dupla feszültség hatására.

Ha elég hozzá a vasmag mágnesessége (miért ne lenne az!) akkor ott elindul a folyamat, és elkezdi gerjeszteni önmagát, de a fesszab, miatt max 6V-al, ettől viszont nem jön létre a normális mágneses tér. De ettől a fesszab vissszafelé ráadja a gerjesztést, (mivel ő 6v-hoz szokott ):-) a mágneses tér csak kicsit nől. Így marha jól elvan önmagával, de minden energia a saját gerjesztésére megy, és kifelé nem produkál sok mindent.
Ha ráteszel egy 12V-os dinamó fesszabályzót akkor meg mikor beindul a folyamat akkor a fesszab érzákeli a dolgokat, leveszi a gerjesztést, és max körüli gerjesztéssel szépen fogja nyomni a szabályzatlan 6-8 V-ot! A maximumot amit a forgó bír.
Más kérdés, ha leterheled, akkor a 6-8v elkezd zuhanni, a fesszab pedig a feszültség megtartásának érdekében rányomja amít bír a gerjesztésre, és a forgó rész elfüstöl.
A megoldás az, hogy a forgórészt is hozzá kell méretezni!
Hogy töltsön csak a forgórészt kell átalakítanod. Viszont ember legyen a talpán aki azt áttekeri, ráadásul nem tudni milyen állórészhez.

Azt nem lehet megmondani hogy mi a külömbség a 12V-és a 6V-os állórész között, mert az álló/forgó rész egyensúlya a lényeg. Extrém esetben lehet az állórész ugyanolyan is, de a forgó van úgy tekerve, hogy a dupla akkora mágneses térben pont jól működik. Ezért én azt mondom, hogy szerintem átvertek a tekercselők, és ez a 12V-os tekerés csak a süket duma.

Üdv Attila
sorszám: 92 (3433)
(előzmény: lajos, 2003-11-12 19:39:24)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-13 12:04:29
2 Túlterhelés:
A dinamó elvileg egyébként nem éghet le, mivel öngerjesztő, a termelt Zeus egy része vissza van vezetve gerjesztésnek. Ha túlterheled akkor ahogy csökken a leadott teljesítmény, úgy csökken a gerjesztéshez adott teljesítmény is, ha kell egészen 0-ig. Magyarul zárlat esetén legerjeszti önmagát. Említetted, hogy a forgórész nem bírta, az valami más hibára vezethető vissza. (De lehet, hogy egyszerűen alultervezték az állórészhez képest.)

sorszám: 91 (3432)
(előzmény: lajos, 2003-11-12 19:39:24)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-13 12:01:16
Hello

Mivel a fogalmazásom elég csapongó szokott lenni, ezért (mielött még olyat írok, hogy én sem értem) három témára bontanám a hozzászólást:
1 Fény:
Ismerem az esetet nekem is volt még 2002-ig (vagyis nem olyan rég adtam el) egy Junakom, sokat szenvedtem a világítással, de van egy aránylag jó megoldás, mégpedig a 6V 30/35 W-os halogén izzó. Nagyon jól világít, és nem fogyaszt sokat. Ez az a fajta amit a vadászok használnak a puskalámpákban)
Kicsit furcsa a foglalata, de közdarabbal bele lehet illeszteni a foncsorba! És lőn világosság! :-)
Persze csodák nincsenek... nem lesz belőle világítótorony! :-)



sorszám: 90 (3431)
(előzmény: lajos, 2003-11-12 19:39:24)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-12 19:39:24
Kedves Attila!
A dinamó túlterhelését az élet hozza magával.A csepptankos Jawa-k első világítása eredetileg 25W-os. Nagyon kevés. Dinamó névleges teljesítménye 45W. 36W-os első lámpával, 5W helyzetjelzővel, 5W hátsó világítással, 2x2W vagy amilyet kapsz 4 esetleg 5 W műszer világítássl már több az elégnél. A gyujtás,akku. kondícionálása nincs is számolva. Mindez 6 V-nál igaz. 6,8-7,2 V-nál még több, amit vagy kibir a forgórész vagy nem. A 350 360-as amivel voltam a találkozókon nem bírta ki. A 3. után kapott egy 60 W-os forgóreszt. Ezen is több van a névlegestöl egy kicsit, de győzi.
'68-ban kezdtem a motorozást CZ 445 az akkori köznyelvben Czetka-Jawa-val, jelenleg az ifjú kori álmaimmal Jawa 350 360 as és 250 559-cel motorozok. Mindhárom gép + testelésű volt, és a fesz. szab.-t a dinamó állórészére rögzítették. Két utóbbit átalakítottam , 2 oszlopos szab.-ot kaptak és a testlését - ra kellett változtatni. Nem lett jobb, legfeljebb egyszerűbb az állítása (időnkénti korrekció).
Üdvözlettel Laci

ui. tudja-e valaki mi a különbség a 6V-os dinamó állóresz és a 12V-os dinamó állórész között mert árajánlatot kértem egy hitvány forgórész tekercselésére amit megtekertek, így kénytelen voltam kifizetni. Nem gerjedt fel, ezért reklamáltam. Ekkor kiderült,hogy 12V-os a forgórész.
Köszönettel:Laci
sorszám: 89 (3416)
(előzmény: Atilla, 2003-11-12 11:05:04)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-12 11:05:04
Hello
Lajos
Jól írod a dinamót nyugodtan lehet terhelni, marha jól bírja, (más kérdés, hogy ha leterheled nem romlik el, de nem is tölt rendesen)
Miközben olvastam felmerült bennem egy kérdés.
Írtad, hogy a jawa dinamó - testelésű, volt + testelésű dinamó is, vagy ez nálam csak tévhit?
Üdv Attila
sorszám: 88 (3399)
(előzmény: lajos, 2003-11-10 20:39:00)

 
 
boki
válasz erre | email2003-11-11 16:20:52
Hali
Cimborám vevőt keres 1973-as, 250-es csepptankos JAWA-jára. 38 ezer pénz.
eredeti szürke forgalmival, de a gépre kell költeni. Egyébként működik.
üdv
sorszám: 87 (3370)

 
 
Mixer
válasz erre | email2003-11-11 16:03:02
Itt vannak a fényképek a Jawa vázamról, akit érdekel írjon: http://ural.hu/v2/keptar.php?mid=34
sorszám: 86 (3369)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-10 20:39:00
Kedves Pole!
Csak elmaradt valami információ.A JAWA szabályzó fém teszére van kötve a tekercsek vége így nem kell külön gondoskodni a - pólus bekötéséről mivel a rögzítő csavarokon keresztül megkapja a testet.
Az általad említett szabályzót nem ismerem, de az elektronika működéséhez elengedhetetlen a - pólus jelenléte. Nem tudom, hogy a fém felerősitö lapra ki van e vezetve, de Attila ismertetője alapján nem okozoz hibát, ha a D- -ra - azaz testet kötsz.
Még egy apróság:az elektronikus szabályzóban a viszáram kapcsoló egy dióda. Ha szilícium 0,7 V, ha germánium 0,3-0,4 V esik, ennek a terhelő áramnál van jelentősége. Ahány Amper annyiszor 0,7 W a veszteség, ami a dinamó teljesitményéből jön le.(pl reflektor izzó teljesitmény megválasztása)
Be kell kötni a fesz. szabályzót, a gépet beindítva feltöltött akkumulátornál mérjük az akkkumulátor + sarka és a test között a feszültséget. Értéke: amekkorát gyárilag beállítottak rajta, de nyugalmi állapotban az akku, fesz.6,6 V. 7,2 V-tol magasabbat nem ajánlanak, az intenzív gázfejlődés miatt, tehát 6,9-7,2 V között megfelelő világítással. Ismert forgórész teljesítmény esetén érdekes információt nyújt ha a terhelő áramot is megméred. a műszer méréshatára legalább 10 A legyen.A szabályzó +D és hozzá kötendő vezeték közé kell kötni a műszert a vezeték felé legyen a műszer + kivezetése. Alacsony fordulaton nem szabad a műszernek megkisérelni ellenkező irányba kitérni mert akkor az áramkapcsoló nem jó, kisütné az akkut mert motorként pörgetné a dinamót.
Na és most lehet számolni. A terhelő áram I (A), szabályzott feszültség U (V). UxI=P(W) + Ix0,7=veszt.(W)
Össze kell vetni a forgórész teljesítményével. Szakirodalom szerint a dinamó bizonyos mértékig túlterhelhető ( enyém 50 W-os 9.5 A 6,9 V 66W mechanikus szabályzóval, kommutátornál a vezetékek forrasztása kiolvadt, megfelelő méretűre köszörült szög és kalapács segítségével bepréseltem a kommutátorba. Azóta működik.
Kicsit hosszúra sikerült.
Jó munkát és sok türelmet Laci
sorszám: 85 (3343)
(előzmény: pole, 2003-11-10 18:27:08)

 
 
rétiboglárka
válasz erre | email2003-11-10 18:38:29
skacok !
senki nem tud valami könyvet a 350-472-es jávárol??nagyon fontos lenne...
kösz,elöre is..
sorszám: 84 (3341)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-10 18:27:08
Hali.
Köszi a segítséget(Attlia&lajos)!
Elektronikus a szabályzó, esetleg le tudnád írni, hogy kell lemérni, mármint hol hány voltnak kell lennie?

Köszi. Pole
sorszám: 83 (3339)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-10 17:13:39
Még valamit ehhez:
51=B, DF=M, D+=D
Ez már 2 oszlopos szabályzó a JAWAn, és - testelésű a dinamó.
Ha a Trabant szabályzó elektonikus nincs további teendő egy FESZÜLTSÉG méréstől. Ha mechanikus akkor jelezzed és leírom a beállítását.
Laci
sorszám: 82 (3338)
(előzmény: pole, 2003-11-09 16:35:34)

 
 
lajos
válasz erre | email2003-11-10 16:52:03
Kedves Pole!
B akkumulátor +
M gerjesztő tekercs
D szabályzott feszültség (dinamó + keféjétöl)

Laci
sorszám: 81 (3337)
(előzmény: pole, 2003-11-09 16:35:34)

 
 
Atilla
válasz erre | email2003-11-10 16:17:26
Hello
Bele lehet tenni, nem is olyan bonyolult,le tudom írni, hogy működik, és az tis, hogy hova mit köss, de ez a D,M,B nekem nem sokat mond.
Elvileg kell lenni egy gerjesztő szálnak (2 álórész tekercs van, és a teljes teljesítményt csak a 2 együtt tudja leadni. Vagyis az egyik tekercsel tudod szabályozni a dinamót.
Vagyis kell lenni egy - nak (ez lehet a dinamó házán is testelve) egy + nak (amin tölt a dinamó) egy szabályzó nak, és persze egy visszajelzőnek. ennyi. Ez a D,M,B biztos valami Jaffa háziszabvány :-) Általában a dinamó felé 2 szál megy a vékonyabb a gerjesztés. Viszont a MZ sima Bosch szabvány így a bekötése egyszerű.
Következőképp:
51= + (az akku felé)
DF= gerjesztés (a dinamó felé a vékonyabb szál)
D+= töltőszál ( + a dinamóról, a vastagabb szál)
61= Visszajelző
D-= test (ha külön jön test szál a dinamóról az is ide)
Mint mondtam a jawa-t nem ismerem, de úgy tudom a régi jawa pozitív testelésű volt. Na ha ez is olyan akkor nem lehet átkötni, mivel a MZ fesszabályzó D- szála össze van kötve a fesszab házával. Vagyis ha + testelésű a jaffa, akkor nagy marha zárlat kerekedik a dologból!

Üdv Attila
sorszám: 80 (3336)
(előzmény: pole, 2003-11-09 16:35:34)

 
 
Pali
válasz erre | email2003-11-10 15:26:59
Ahoj!

Kérdés: Ha küldök a gépemröl képeket, az is felkerülhet az oldara?

Üdv,
Pali
sorszám: 79 (3335)
(előzmény: HyGy, 2003-11-10 13:18:02)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-10 13:59:24
Hali!

Na vegul is 638-as is jo lenne neki.

bye
HyGy
sorszám: 78 (3334)
(előzmény: HyGy, 2003-11-10 13:54:26)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-10 13:54:26
Hello!

Egy kedves ismerosom akarna venni egy aranylag rosszabb allapotu jawa350-est de nem a 638-ast hanem a regebbi verziot azt a csepptankost. Tud valaki valami ilyet olcso penzert?

bye
HyGy
sorszám: 77 (3333)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-10 13:18:02
Ha netan sikerul szerezned, es be is scanneled akkor szivesen latjuk itt az oldalon a szakirodalom reszben.

bye
HyGy
sorszám: 76 (3331)
(előzmény: rétiboglárka, 2003-11-10 10:54:46)

 
 
rétiboglárka
válasz erre | email2003-11-10 10:54:46
skacok
Megneztem,es egy jawa350/472/4 es modellem van.ha valaki tud hozza valami dokumentaciot,legyen szives szolni....
elore is koszonom.
sorszám: 75 (3322)

 
 
HyGy
válasz erre | email2003-11-09 17:19:40
Az indexes jawa forumban irta valaki, hogy o vissza rakta a regebbi jawaket az nem kopik igy be viszont az kissebb erore lett meretezve ezert hajlamos megcsuszni a kuplung. :) Szoval nem tom.

A sarokba dobalos megoldas nem teccik tulzottan.

En jelenleg igy hagytam es par ezer kilometerenkent leszedem a kuplungot es megcsiszolom. Eddig 1x csinaltam. Vagy 2? Nem tom de mar kb 12-et tettem a jawaba.

bye
HyGy
sorszám: 74 (3301)
(elözmény: Atilla, 2003-11-06 18:16:58)

 
 
pole
válasz erre | email2003-11-09 16:35:34
Hi.
Még mindig fesszabbal vesződöm. :((
Nem tudja valaki, hogy Trabant 6vos fesszabot bele lehet e applikálni jawaba (természetesen 6vosba). Aki ért hozzá esetleg leírná, hogy kell bekötni.
jawa lábak: D,M,B
trabantnál: 51,DF,D+,D-,61 -hasonló, mint MZ-nél.
Köszi!
sorszám: 73 (3296)

 
 
boki
válasz erre | email2003-11-09 15:33:01
Eladnám '91-es JAWA 350-638 típ. motoromat. Új gumikkal, új aksival,
törzskönyvvel, műszaki 2005. aug.
100ezer az irányár. Sok-e?
sorszám: 72 (3294)

 
 
Matya
válasz erre | email2003-11-08 21:02:09
Attila!

A végleges megoldás, szó szerint:szétszeded a kuplungot, utána a fémlamellákat behajítod a sarokba jó erősen, utána összerakod a kuplungot.
Lehet hogy hülyén hangzik, de működik.Pont annyira hajlanak meg, hogy csúsztatni tudd a kuplungot.
sorszám: 71 (3281)
(elözmény: Atilla, 2003-11-06 18:16:58)

 
  Összesen: 543 oldal

Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
:: Fórumok ::
Motoros túra (17976)
MZ (49030)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu