hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. április 24. szerda 
György

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Cikkek -
2T kipufogó kiégetése
(Bokodi Áron - waresz - 2009-04-16)

Úgy gondoltam összeütök egy cikket azoknak akiknek elegük van abból hogy már annyira füstöl a kémény, hogy már szinte nem is füstöl. Jól hangzik. Ugye?

Mi a tünet? Nem megy a motor? Túl tompa hangja van? Nagy a fogyasztás, alig talál ki a füst a kipufogóból?

A cikket feltétlenül végig kell olvasni, mielőtt nekilátunk a munkafolyamatnak!


Előre hangsúlyozom:
 
A gyári dobnál nincs jobb megoldás! Legyen az MZ, JAWA, SIMSON, stb… Lehet kapni gagyirezót, lehet kapni utángyártott kipufogót (erről később bővebben), lehet tervezett rezonátorral járni, szétvágni, kifurkálni a gyárit, de egyik se illik ezeknek a motoroknak az utcai használatához. Zajosak, vagy csak egy kis fordulatszám tartományban használhatóak, és a blokkot garantáltan kínozzák, elrontják a motor linearitását, nyomatékát, fogyasztását  és rontják az élettartamát. Nem beszélve a menetkomfortról. Ezt saját magamon tapasztaltam.

Visszatérve a cikk fő témájához:

Vegyszerrel takarítani ezt lehetetlen. Sokan mondják hogy kromofág oldja. Nyugodtan lehet kísérletezni, nem működik! Viszont ki tudjuk használni a koksz azon jó tulajdonságát, hogy sok kőolajszerűséget köt meg magába, tehát izzásba, AKÁR még égésbe is hozható. Viszont ezt táplálnunk kell levegővel elég gazdagon!

KI KELL ÉGETNI!!!
 
Felsorolnék elöljáróban néhány kipufogó kiégetéssel kapcsolatos ROSSZ ötletet. Miszerint:

1. Öntsünk bele benzint, ezt meggyújtva a koksz kiég belőle!
Ez a módszer azért hibás, mert a koksz nem ég el nyomtalanul, bármilyen segédanyagot is teszünk hozzá. Apró salakdarabok formájában ki kell potyogjon, vagy ki kell fúvatni a dobból.

2. Az égetés közben tekerjük be a dobot vizes rongyokkal hogy ne színeződjön el a króm!

Ha betekerjük vizes ronggyal, akkor ezalatt a kb 15-30 perces folyamat alatt  fantasztikusan pazaroljuk a gázégőből vagy gázpalackból a gázt, és a kompresszort is potyára koptatjuk. MERT A KOKSZ NEM TUD FELIZZANI! Vagy ha mégis felizzik, akkor a rongy kb. 2 perc alatt csontszáraz lesz, és az már valóban frankón ráég a krómra.

3. Húzzuk tövig a motornak, és menjünk vele jó sokat, azalatt kiég a dob!

Aztán félúton álljunk meg főtengelycserére, vagy valami hasonló ínyenc beavatkozásra. EZ A LEHETETLEN ESET. Így a dob soha nem fog kiégni!
Begyulladhat benne a koksz.. ki is köphet belőle valamennyit. De erre az esély kb 1 a 10000-hez. És közben a gépet is kínozzuk. NEM JÓ!


Mivel kell számolnunk az égetés során?

1. Égési sérülésekkel, ha ügyetlenek vagyunk. A fúvás közben a dobból mindenhonnan izzó kokszdarabok fognak repkedni. 

2. A króm el fog színeződni. Tetszik - nem tetszik, ez így lesz. SŐT! Ha nem színeződik el akkor az égés nagy valószínűséggel végbe se ment. NO PARA! A GYÁRI jó állapotú elszíneződött krómot egy polírozó szaki sec-perc alatt újjá varázsolja nekünk.

3. A szomszédok utálni fognak minket, ugyanis ez egy borzalmas folyamatosan füstölő füstgép lesz, ami először kéket, aztán szürkét-feketét, majd barnát, és ismét kéket füstöl. Rettentő intenzitással. Érdemes tájékoztatni a környék lakóit, hogy itt nem egy ház ég, és nem kell tűzoltót hívniuk.

gázégőHozzávalók:

Egy igazán mocskos KIPUFOGÓ.

Nitrohígító, vagy foltbenzin (benzines folttisztító), ecset, fogkefe meg két rongy. Ugyanis a dobot 100 %-ban le kell pucolni. Minden olajsarat, szennyeződést el kell róla távolítani. Mert az garantáltan ráég ha rajtamarad. A tisztítás után egy száraz tiszta ronggyal töröljük át alaposan!

Mivel izzítjuk fel benne a kokszot? Disznópörzsölő? Nem jó. Kell egy rendes gázégő, vagy valami hasonló fújt lánggal égő szerkezet.

Amivel fújjuk: Kompresszor. Ehhez érdemes egy hosszú csőrű pisztolyt alkalmazni, a későbbi égési sérülések elkerülése végett (a képen alvázvédő festékszóró látható, ez is alkalmas, lényeg a hosszú csőr!).

A presszosztátot  állítsuk legalább 3 BAR-ra. Ha több az se baj, de egyben felesleges is.

Keressünk egy valamilyen vékonyabb drótdarabot, amivel a pisztolynak a szelepét fix nyitott állásba tudjuk hozni (megkötjük).


A folyamat:
 
Egy MZ TS-125 Motorkerékpár dobján mutatom be a kiégetés folyamatát. 1. Szereljük le a delikvenst a motorkerékpárról! 2. Tisztítsuk meg a külsejét, legyen teljesen zsírmentes, még ujjlenyomatok se maradjanak rajta, mert az is ráég!

3. Mérjük meg a súlyát! Így a folyamat végén rádöbbenhetünk arra hogy milyen rohadt sok koksz kijött belőle. Kopogtassuk végig  egy csavarhúzó nyelével, és figyeljük a hangját, minden bizonnyal tompán kopog!

4. Helyezzük VÍZSZINTESEN betonra! Rakhatunk alá téglákat is, de nem fontos! (Nekem van egy kifejezetten kipufogó égetésre való vaságyam, mivel normális sík betonterület nincs.)

5. Minden éghető dolgot tüntessünk el a közeléből. Nagyon meleg lesz!

6. Vegyük elő a gázégőt! Állítsuk jó nagy lángra, majd kezdjük el a motorblokk felöli oldalról a szájához közelíteni! Tartsuk jó közel, a láng a dobban égjen! NE DUGJUK BELE A GÁZÉGŐ FEJÉT A DOBBA, mert elaludhat oxigénhiány következtében, és a dob megtelhet gázzal! Nagyot szólna…

7. Ezt tegyük legalább 5 percig! Ezalatt a dob eleje már el is fog színeződni. EZ NEM BAJ!

8. Amikor már rendesen füstöl a vége (egészen fekete füst is lehet…), akkor jöhet a kompresszor!

9. FIGYELEM! Most nincs szünet (és nem is lesz még kb. 20 percig)!!! Ahogy a gázégőt elvettük (zárjuk is el) a dob szájától, azzal a lendülettel már fúvatni kell a pisztollyal a következőképpen: a pisztolyt először kb. 20 cm-re tartsuk a szájától, és kezdjük el fúvatni! Ha láthatóan (esetleg hallhatóan is) megindul az égés, akkor lehet közelebb helyezni a pisztolyt! Ezt onnan tudhatjuk hogy baromira elkezd füstölni a dob. És ezt egyre intenzívebben teszi.

10. FIGYELEM!!! (még mindig) mostantól egy másodpercre se szabad elvenni a pisztolyt a dob szájától, és/vagy elengedni a rajta lévő szelepet! Ezzel elronthatjuk az egészet!!!

11. Ha minden jól zajlik, akkor azt tapasztaljuk, hogy a dobon, elkezd végighaladni az elszíneződés! Ez nagyon jó! NYOMASSUK NEKI A LEVEGŐT TOVÁBB!

12. „Jééé, már nem is füstöl!!!” (Ekkor még izzik bent a koksz). Ez az a pont, ahol még NINCS kész a kiégetés! Nyomassuk a levegőt tovább!

13. Ha az egész dob lehűlt, mindenféle színekben pompázik, a végén már hideg levegő jön ki! AKKOR megpróbálhatjuk végigfogdosni az illusztráción látható pontokon. Azok a helyek amik legutoljára hűlnek ki. HIDEG? Leállíthatjuk a kompresszort! ADDIG VISZONT NEM!!!.

14. A dobot fogjuk meg és függőleges helyzetbe hozva rázzuk ki belőle az esetlegesen bennemaradt kokszdarabokat. Fújjuk még ki egy kicsit elölről-hátulról a kompresszorban maradt levegővel!

15. Mérjük meg a súlyát újra! Nekem 200 g-mal lett könnyebb (ebben nem volt sok koksz. Kilókkal is lehet könnyebb). Az jó!!! Kopogtassuk végig megint csavarhúzónyéllel! Tiszta pléhhangja van, kong mint állat? Ez is jó!!!

16. Ha valakinek tetszik az új design-ú dobja az fel is szerelheti (ezért a színeffektért az AKRAPOVIC-nál súlyos összegeket kérnek)! Akinek nem, az vigye el egy polírozóhoz, és az visszaállítja a régi külsőt (tán még szebb is lesz)!

A kiégetett dob felszerelve, majd felpolírozva:

  

Valahol elrontottuk a folyamatot?

  • Ha nem indult el az égés, akkor melegítsük tovább a gázégővel, majd próbáljuk újra!
  • Ha elindult az égés, de rövidesen abbahagyta, vagy elvettük tőle egy kis időre a levegőt, és leállt, akkor gond van, mert nem tudjuk tovább folytatni az égetést, ugyanis az izzó kokszgyűrű már valószínűleg a dob hasánál tart, és ezt újra felhevíteni nem lehet. Egy esély maradt: meg kell próbálni a dob vége felől elkezdeni az égetést, a leírt módon! Onnan is végbemegy csak sokkal lassabban. A képeken így történt.
 
Végeredmény:

Van egy szinte vadiúj dobunk, mellyel élmény a közlekedés, a motor jól megy, és jó a hangja.

Kipufogó könyök:

Ha a szép és jó kipufogónkhoz hasonló könyököt akarunk, azt is kiégethetjük a leírt módon, de ajánlom az utángyártott példány megvételét (1500-2000 Ft)!

Nagyon elégedett vagyok a krómozásával, a minőségével, ellenben az utángyártott kipufogókkal (pontatlan méretű, belső felépítésű, rossz minőségű) nem.

Ügyeljünk! Ha új könyökcsövet veszünk, akkor az egy kicsit jobban belóg a dobba, mint ahogy kéne. Ezt feltétlen vágjuk méretre! Éppen olyan hosszú legyen, hogy a kipufogó szájának sliccelésén kb. 2 mm-rel túllógjon! A felesleget vágjuk le, mert a motor öblítését teljesen hazavághatja (aztán nem tudni miért nem megy rendesen)!

Még egy-két szösszenet:

- Összeszerelés előtt, tisztítsuk meg a koksztól a kipufogócsatornát a hengeren, ügyeljünk hogy a motorba ne potyogjon bele! Erre alkalmas szerszám: lapos csavarhúzó, és finom kaparó mozdulatokkal tüntessük el ezt a kokszréteget! A henger kipufogó ablakának élén is lehet lerakódás. Ezt is tüntessük el!

- Ne ijedjünk meg, ha a frissen kiégetett dobból barnás tömény füst jön az első indítás után! Ez természetes égéstermék maradvány, amit néhány gázfröccs után teljesen kiköp magából a gép.

- Egy ilyen színvonalú változás mellett megérdemel a gép egy teljes bekarburálást, és egy precíz gyújtásbeállítást!

EGY DOLGUNK MARADT MÉG:
ÉLVEZZÜK a motorunk gyönyörű gyári hangját, és menetteljesítményét!!!

Akinek már nem teljesen gyári a dobja:

- Ki van furkálva.
- Szét van verve a furulyarendszere.
- Horpadt.
- NeadjIsten rövidebbre van vágva.

Aki így vette a motort, vagy saját maga tette ezeket a gaztetteket, az keressen bizalommal! Garantáltan tudok segíteni, a dob gyári állapotának visszaállításában, esetleg más megoldásokban is.

Legáltalánosabb barmolás kijavítása:

Az égetés után rádöbbentem, hogy ez a dob se hibátlan gyári példány (látszólag, a kisseb horpadásoktól eltekintve). Ugyanis valamikor régen valami barom végigütött benne egy jól kihegyezett 5-6mm körüli pálcát. Ezt ott vettem észre, hogy fura prüszkölő hangja van nagyobb gázadásnál.

Az ilyen hiba javítható, de előbb ENGEM kérdezz, hogy hogyan!

Nézzük a dob belsejét:

A hegesztésnél bontható (a legtöbb MZ-dobra érvényes) kivételekről most nem beszélnék.

Először készítsünk jelöléseket a dob elejére, a hegesztésre és a dob végére is (pl. egy pontozóval). Azért, hogy az összehegesztés előtt pontosan oda tudjuk igazítani az elemeket egymáshoz. A hegesztés mellett KÖZVETLENÜL kell elvágni, de NEM ÁTVÁGNI! Csak körbe a külső köpenylemezt végigfűrészelni! Ezen a részen a dob DUPLAFALÚ (lásd: kiégetett dob, nincs elszíneződve a króm egy részen). A belső falat TILOS végigvágni (ez a furulyarendszer)! Először a dob eleje felől vágjuk körbe a hegesztés mellett. Ha kész, akkor ki tudjuk húzni a dob elejéből a furulyarendszert, ezzel különválasztva a dob elejét és végét.
Az elejébe belenézve ezt fogjuk látni (a kis hegesztést már én csináltam, ott is volt egy kis lyuk). Ez az MZ-dob lelke.

A ZÁRÓKÚP:



Ezt követően ha szerencsénk van, akkor a furulyarendszert ki tudjuk húzni a dob végéből (nekem ezesetben sikerült, bár nem volt könnyű). Ha nem sikerülne, akkor csinálhatunk vékony flexkoronggal, és nagy óvatossággal kicsi slicceléseket a hegesztésbe a dob vége felé (ügyeljünk, hogy a furulyarendszer fala ne sérüljön). Így talán enged egy kicsit, és könnyebben kijön. Ha NEM: a hegesztés dob vége felőli oldalát is végig kell vágnunk.

A FURULYARENDSZER:

   

Kitűnően látszik, hogy van rá ütve egy pici lyuk. Nem tudom mit vártak ettől a lyuktól, de ez az ami tényleg nem segít semmit se egy eldugult dobon sem. Csak a hangja lesz tőle rossz. Nem fog tőle se jobban, se rosszabbul menni. Ha mondjuk legalább 8-10 mm átmérőjű lenne akkor már számítana, de akkor is csak rossz irányba.

A furulyarendszerben belül a látottakon kívül van még 2 gát amit átütöttek, ezeket nem tudjuk befoltozni, sőt az elsőt se, de ez nem is igazán lényeges.

A DOB VÉGE:

   

Itt is kitűnően látszik a kis lyuk. A dob végében csak 1 gát van. Az ezen lévő kis lyuktól lett zajos az egész.
Hegesszük be (amihez hozzáférni):

 furulyarendszer
  dob vége
  ilyen lett hátulról nézve

Ha végeztünk a javítással, akkor összehegeszthetjük a dobot.

Először: üssük vissza (vágás esetén: helyezzük vissza) a furulyarendszert a dob végébe. A furulyarendszer nem mindegy hogyan áll! Fontos, hogy a dob végében levő két kis cső és a furulyarendszer két kis csöve egymástól pontosan 90 fokban legyen elforgatva. Koppanásig toljuk bele! Közben ügyeljünk a jelölésekre! Jöhet a dob eleje! A jelölésnek megfelelően helyezzük fel! Ha mindent jól csináltunk, akkor éppen koppanásig fog menni, és pont összeér a hegesztési pont. Összehegesztésnél figyeljünk arra hogy ne legyen a dob ferde! Ritka hülyén mutat a motoron.

ÖSSZEHEGESZTVE:



A hegesztést gyárilag is csak egy egyszerű „kályhaezüst” bevonat védi. ezt használhatjuk mi is!

VÉGSZÓ:

Ez a cikk átfogóan tartalmaz két témát, melyek rendkívül fontosak a motornak, és a tulajnak egyaránt. Ha jó kipufogó van a motoron, akkor az jól megy, jól fogyaszt, és kellemes hangja van.

- NE FÚRKÁLJUK, INKÁBB ÉGESSÜK!
- HA MEG MÁR KI VAN FÚRVA AKKOR FOLTOZZUK BE!

Bármilyen kipufogó témában keressetek nyugodtan. Egészen biztos hogy tudok segíteni!
Kipufogó égetést-javítást is vállalok.

Ha a leírással kapcsolatban lenne kérdés, írjatok nyugodtan!
waresz89@freemail.hu

Semmilyen felelősséget nem vállalok a szakszerűtlen kezelésből adódó személyi sérülésért, vagy anyagi kárért!

Bokodi Áron-WARESZ
 

 
Kapcsolódó galéria:  2T kipufogó kiégetése
:: Fórumok ::
MZ (49031)
Motoros túra (17976)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu