hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2019. június 16. vasárnap 
Jusztin

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Cikkek -
Motorosok fikázása engedély nélkül használt képpel
(HyGy - 2006-05-19)

Alapvetően nem figyelem a média motorosokkal kapcsolatos pocskondiázását, de miután megtudtam, hogy egy a szocimotoros oldalról származó kép került (engedély nélkül) felhasználásra az MTV oldalán, megszólítva éreztem magam, magunk.
Ezúton tisztelettel kérjük az MTV-t, hogy az általunk készített képet vegyék le az oldalukról a cikk mellől, és kijelentjük, hogy az MTV oldalán szereplő írást sértőnek érezzük a motoros társadalommal szemben. Kérjük az adatok tényszerű közlését, nem pedig a motorosok száguldozós, törvényen kívüli vadállatnak való beállítását a médiában (egyébként a képen legelöl egy 38 éves Pannónia látható, mint a száguldás bajnoka).


Az említett oldal ezen a címen, az eredeti kép itt érhető el.
 
A képen legelöl látható motorkerékpár egy kedves barátom T5 Pannónia típusú motorkerékpárja. A forgalomba helyezés a forgalmi szerint 1968. Ez azt jelenti, hogy 38 éves a motor. A kényelmes utazó tempója 70-75km/h, több mint 20mp alatt gyorsul 80-ra. A motor rendezett papírokkal, megfelelő műszaki vizsgával rendelkezik, és a járművet vezető illetőnek, akit személyesen is ismerek, már nagyon régóta (gyermekkora óta) van jogosítványa. A Pannónia és a száguldás szót talán nagyapáink említhették egy lapon utoljára, mikor gyermekkori emlékeiket mesélték, miszerint legalább 80-al száguldottak országúton. A képen látható másik két motor sem a száguldozás eszköze. A második egy 638-as Jawa, a harmadik pedig egy csepptankos Jawa, a Pannóniához hasonló korú, amelyet nagy tiszteletnek örvendő nyugdíjas szocimotoros társunk, Lacibá vezet.
 
A másik fontos dolog, hogy a hírekben nem különböztetik meg a motorosokat és a segédmotor-kerékpárosokat (kis robogósokat). Pár hete az egyik TV hír valahogy ekképpen szólt: "Motorosok dúlták szét egy tájvédelmi körzetet....." Erre a képeken 14-15 éves gyerekeket mutatnak Simson smkp-k tetején feszíteni. Természetesen ők inkább eltévedt fiatalok, mint motorosok. Itt ismét általánosítás történt. Mivel ők még valószínűleg kiskorúak, gondolom a szüleik felelnek a tetteikért, bár nem hiszem, hogy közülünk senki sem követett volna el gyerekcsínyeket mikor fiatal volt.
 
Akkor reagálnék a többi dologra szépen sorban:
 
" - Mv.: 170-nel a halálba. Egyre több a súlyos motoros baleset. Csak a múlt hét végén négy motoros halt meg a hazai utakon. Miközben 10-ből 7-nek jogosítványa sincs. A legtöbben tapasztalat nélkül versenyeznek, bohóckodnak és életveszélyes manőverekbe kezdenek. A rendőrök a közutak helyett a gyorsulási pályákat ajánlják és szigorú ellenőrzést ígérnek."
 
A balesetek száma természetszerűleg növekszik, hiszen radikálisan nő a motorosok száma, ez szerintem természetes statisztikai következmény. Arról itt szintén nem tesznek említést, hogy ezek a balesetek nagyrészt az autósok figyelmetlenségéből keletkeznek. Hogy, hány motorosnak nincs jogosítványa, ez szerintem igencsak megkérdőjelezhető. Én rengeteg motorost ismerek, és nem tudok olyanról, akinek ne lenne jogosítványa az általa vezetett kategóriájú járműre, így az MTV stílusát követve bátran ki merném jelenteni, hogy az MTV erősen téved, mert minden motorosnak van jogosítványa. (Ez természetesen biztos nem így van, mint ahogy az autósok között is egész biztos közlekednek néhányan jogosítvány nélkül.) Tapasztalat nélküli versenyzésről ismét nem tudok. Az általunk szervezett szocitúrákon a legnagyobb tempó 90km/h szokott lenni (ez is a feltétele a részvételnek, hogy sík úton önerőből 90km/h sebességgel képes legyen haladni a jármű, de ezt nem vesszük ennyire szigorúan, jönnek páran gyengébb gépekkel is). A 90km/h-s tempót nem szoktuk elérni az esetek nagy többségében, mert ennél a sebességnél már nehéz lenne együtt tartani nagyobb számú motorost. 
 
 
"- Név nélkül: Ez a motorozás, főleg a gyorsasági motorozás ez egy teljesen ilyen, hogy mondjam, hogy  kikapcsolod a világot és akkor csak a sebesség.  130."
 
A motorozás tényleg szól a szabadság érzésről (bár sokan praktikus okokból is használják, pl. én is motorral járok dolgozni, amikor csak tehetem, hiszen olcsóbb vele közlekedni, mint egy autóval), szóval mikor motorozni megyünk, nem száguldozni megyünk, már csak azért sem, mert száguldozás közben nem lehet rendesen figyelni a tájat és gyönyörködni a szépségében. A 130-as tempót pedig önmagában nem nevezném száguldásnak, hiszen a jó magyar autópályákon teljesen szabályosan lehet 130-as tempóval közlekedni az autók számára is.
 
 
 
" - R.: A klub zárt, azt mondják azért, mert az újaknak már csak divat a motorozás. Szerintük a balesetek jó része is emiatt van.
- Név nélkül: Motorozási tudás igazából nem áll mellette, csak egy rendkívüli bohóckodás, amibe belecsalják egymást."
 
Nos én jó néhány motorost ismerek, de nem tudok ilyen száguldozós klubról, ennek ellenére akár lehet is ilyen, de ez akkor is csak a motorosok igen kis százalékát foglalhatja magában, és mindenképpen nagy hiba ezt az egész motoros társadalomra általánosítani. 
 
 
" - R.: Bárki lehet akár holnaptól motoros. Bemegy egy kereskedésbe és néhány százezer forint befizetésével elviheti álmai több milliós járgányát.  A mai álommotorok 600 köbcenti felettiek, a végsebességük pedig legalább 250 km/óra. Ma már minden második motor ilyen. Kisméretűt alig tartanak, nincs is rá igény."
 
Nem lehet bárki motoros. Meg kell felelni a KRESZ-vizsgán (ezelőtt nem sokkal pedig igen sokan pályaalkalmassági vizsgát is tettek, ha nagy motorra szerettek volna ülni, ami igen hasonló ahhoz, amit pl. a mentősök is letesznek a mai napig). Ezért ha ezt tömegesen megkérdőjelezzük, meg kell kérdőjeleznünk pl. a mentősök alkalmasságát is, ami azért elég vicces lenne. Ha valaki alaposabban utánanéz, a hitelt sem olyan könnyű megkapni, egyik bank sem olyan hülye, hogy puszira adjon egy akár kétmilliós motort mindenféle biztos fedezet nélkül.
 
A legalább 250km/h-s végsebesség is nagy hülyeség így általánosítva, nekem 650-es motorom van (túra enduró), és a gyári végsebessége 195km/h, de még sosem próbáltam ki, hogy tényleg megy-e ennyit.
 
Azok közül pedig, akik ezeket a kisebb ccm-s motorokat használnák, sokan éppen azért járnak 250-es ETZ-kel, mert nincs pénzük másra. Mikor meg már elérik azt a kort és pénzügyi hátteret, hogy 5-6 éves részletre meg bírnak venni egy motort, akkor természetesen hosszú távra terveznek, mert sokba kerülne megbontani a hitelt, és később egy nagyobb motorra váltani. A másik dolog, hogy egy kis és egy nagy ccm-s motor között nem sok a fogyasztásbeli különbség, így ez is a "hosszú távon jobban megéri egy nagyobb motor" - elvet támasztja alá.
 

- R.: A nagymotorokon biztonságos egyedül a védőruha adhatna. Erre azonban már sokszor nem marad pénz.  A motoros jogosítvány megszerzése több hónap, a szezon pedig rövid, így 10-ből 7-en ezt az aprócska papírt nem is tartják fontosnak. Ahogy érettségit és diplomát, természetesen motoros jogosítványt is lehet vásárolni a feketepiacon. Az Este információi szerint mindössze 60-70 ezer Ft-ért. A nagymotorosok csaknem kétharmada közlekedik jogosítvány nélkül. Gyilkos ennyi évet és jó pár ezer kilométert motorozott így.

 
A védőruha használatát mi is próbáljuk megértetni a fiatalokkal, de tényleg sokszor nem marad rá pénzük. Akiket azonban én ismerek, amint tudták megvették (már csak azért is vágynak a fiatalabbak motoros ruhára, mert egy ilyenben még inkább motorosnak néznek ki). A motoros jogosítvány megszerzéséhez nem kell több hónap, szerintem, ha valaki rendszeresen jár vezetni, akkor egy hónap alatt meg lehet szerezni. A 10-ből 7-en kijelentés szerintem hatalmas tévedés. Az én ismeretségi körömben (ami nem 10 motorosból áll) mindenki, aki nagy motort vezet, rendelkezik megfelelő jogosítvánnyal. Persze biztos lehet jogsit is venni, mint ahogy érettségit, de akkor sem mondhatjuk, hogy 10 érettségizettből 7 úgy vette. Bár lehet, hogy az MTV oldalán található cikk írója így tett. Mi ettől szintén elhatárolódunk, és mindenkit bíztatunk, hogy menjen el jogosítványt szerezni, és később is folyamatosan próbálja meg fejleszteni a motorozási tudását, mint ahogy mi is tesszük. (Ezt szolgálta az oldalon található vezetéstechnikai cikksorozat is.)
 

- Név nélkül: Nem áll meg az ember, vagy nem törődnek vele igazából, sokszor van, hogy elmegyek rendőr mellett, pörgetek egyet és csak nevetnek. Van, aki 15 éve motorozik jogosítvány nélkül. És most kapta velem együtt.

Nem tudom melyik város ez, de engem itt Pécsett már többször igazoltatott rendőr, majd miután mindent rendben talált, elbúcsúztunk egymástól. Tudtommal a többi motoros ismerősömet is igazoltatta már rendőr.
 
 - R.: A frissen vásárolt motorral így már lehet is csapatni az első köröket. Persze, ha sikerül bevenni a kanyart. Sokszor nem. A motoros balesetek harmadának éppen ez az oka, vagy a gyorshajtás. De nem lehet mindent a motorosokra fogni. A balesetek csaknem felét ugyanis autós okozza.

Ha már valaki  frissen vásárolt motort ötéves részletre (mint ahogy az elején írták), akkor nem gondolja a fent említett R hölgy/úr, hogy ha az illető még öt évig havonta nyögi rá a részleteket,  talán inkább úgy vigyáz rá, mint a szeme fényére, és egyáltalán nem igyekszik olyan helyzetbe kerülni, hogy megsérüljön a motor, és plusz pénzbe kerüljön?!
Na kérem itt a lényeg is szerepel: a motoros balesetek nagyjából 50%-át, azaz körülbelül a felét autósok okozzák. Az általam ismert statisztikák a  többi részben okként tüntetik fel a nem megfelelő útviszonyokat is többek közt. Szóval ha számolgatunk, a végére valami olyasmi jöhet ki, hogy a motoros balesetek 15%-a abból az okból következik be, hogy a motoros rosszul mér fel egy kanyart, esetleg a sebességet. Ez sajnos benne van a pakliban, járművel közlekedni veszélyes üzem, szerintem ez a szám nem haladja meg az autós balesetek ilyen irányú számadatait, talán meg el is marad mögötte.
 
 - Kiss Csaba, titkár, Országos Balesetmegelőzési Bizottság:  Nappal esetleg egy szembenapfénynél nehezebben észlelhető a motorkerékpáros, pláne, ha gyorsan is közlekedik, akkor még nehezebben vehető észre, és ezért a gépjárművezetők, személygépkocsivezetők, tehergépkocsivezetők nem biztosítják számára az elsőbbséget.
 
Ez egy hivatalos vélemény, ami nem azt tükrözi, hogy a motoros egy száguldozós, törvényen kívüli, rossz arcú személy, hanem, hogy az autósok nem elég körültekintőek. Bár azt kell mondjam, hogy az utóbbi egy-két évben mintha javult volna ez a helyzet valamennyit, gondolom köszönhető ez a motorosok növekvő számának. Az autósok figyelmét fel kellene hívni a médiában is arra, hogy próbáljanak meg jobban odafigyelni, és inkább kétszer megnézni, hogy jön-e esetleg motoros, avagy biciklis, esetleg robogós, és ne csak a kocsi méretű tárgyakra figyeljenek.
 
 
Végül megkérem az MTV-t, hogy ahelyett, hogy a közhangulatot a motorosok ellen próbálja fordítani, próbáljon meg olyan adásokat készíteni, amelyben felhívják az autósok figyelmét a motorosokkal szemben történő helyes és biztonságos viselkedésre, és ahelyett, hogy egymás ellen hangolják a két tábort, inkább próbáljunk meg konszenzust találni.
Valamint ismételtem kérem, hogy e mellől a cikk mellől szedjék le a képet, amelynek a kirakásához nem kértek engedélyt. Valamint felajánlom, hogy ha a motorosokat nem (tévesen) negatív színben feltüntető hírt sikerül készíteni, nyugodtan használhatják ezt a képet.
 
Tisztelettel:
Hegedűs Gábor, Borbás Péter és a szocimotoros oldal munkatársai

 
A cikkben található idézetek a http://www.azeste.hu/este/cikk/5711/ oldalról származnak.
:: Fórumok ::
Motoros túra (17677)
Jawa (27080)
MZ (48895)
Simson (3405)
Izs (610)
police (1763)
Pannónia (6541)
Motorszervíz (2866)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu